Het belang van kennis

 Assalaamu 'alaykoum wa rahmatoullaahi wa barakatouhou,

Het is jaren geleden dat ik een post heb geschreven. SubhanaAllah tot mijn verbazing blijven er mensen terugkeren naar mijn blog en lezen sporadisch een post. Het geeft mij een enorm voldaan gevoel dat er mensen interesse hebben en ik hoop dat anderen evenveel baat hebben aan mijn blog als ikzelf. 

Ik mis het opzoeken van kennis over een onderwerp en het onder woorden brengen in een post van de artikelen en fataawa (juridisch advies) die ik zelf lees. Wat mij soms tegenhoud is dat ik mij bewuster ben van het vergaren van kennis, het belang hiervan en het belang van de bron van kennis. Ik ben zelf natuurlijk geen geleerde dus ik wil vermijden om zelf een advies te geven vanuit eigen mening. Ik wil in sha Allah nog regelmatig een post schrijven en zal dan zoveel mogelijk refereren naar de bron van kennis. Moge Allah azza wa djall jullie en mij zegenen en de weg naar het goede makkelijk maken. 


Aansluitend op mijn besef van hoe belangrijk het verspreiden van kennis op de juiste manier is en vooral lettend op waar kennis vandaan komt, wil ik hier verder op ingaan. Hoe belangrijk het opdoen van kennis is en ook het blijven opdoen, het blijven zoeken naar en ontwikkelen van onszelf (zowel op persoonlijk gebied als Islamitisch gebied). 

We zijn geschapen als zwakke schepsels zoals Allah ons vertelt in Surah an Nisaa, verse 26-28:


 Deze ene ayaa vertelt ons dat wij op een manier zijn geschapen, zwak en behoeftig naar guidelines. En onze religie de Islam biedt ons die richtlijnen. Wij hebben de wetten van de Islam nodig, de voetstappen en voorbeelden van onze geliefde Profeet Mohammed vrede en zegeningen zij met hem en zijn metgezellen. Wij hebben de woorden van Allah de Almachtige nodig. Wij hebben onze Deen nodig, voor houvast en standvastigheid, ontwikkeling, voor rust en inkeer. 

Lees meer over dit vers en de uitleg ervan: https://islamqa.info/en/answers/174843/commentary-on-the-verse-and-man-was-created-weak-an-nisa-428

En omdat wij onze religie zo hard nodig hebben, is het (bijna) vanzelfsprekend dat wij kennis opdoen over onze religie. Deze weg van kennis opdoen, kennis vergaren over de Islam is een levenslange weg. Deze begint en eindigt niet tot wij het Paradijs hebben bereikt, in sha Allah. Hierover de volgende ahadeeth:


The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “This world is cursed, as is everything in it, except for remembrance of Allaah (dhikr) and what he likes (righteous deeds etc), and a scholar or a student.”

Narrated by al-Tirmidhi (2322), who said: it is hasan ghareeb. It was also classed as hasan by Ibn al-Qayyim in ‘Uddat al-Saabireen (260) and by al-Albaani in al-Saheehah (2797).

The path to knowledge is lengthy and it is a lifetime project. The seeker of knowledge will continue to seek it until he meets Allaah.

It was narrated from Abu Sa’eed al-Khudri (may Allaah be pleased with him) that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “The believer will never have enough of listening to good things (seeking knowledge) until he reaches Paradise.”

Narrated by al-Tirmidhi (2686) who said: It is hasan ghareeb. It was classed as saheeh by al-Haakim (4/129) and al-Dhahabi agreed with him. It was classed as da’eef by al-Albaani in Da’eef al-Tirmidhi.


Bron: https://islamqa.info/en/answers/76010/about-seeking-knowledge 


Maar waar beginnen we? Wij hebben deze kennis zo hard nodig maar welk onderwerp kiezen we als eerst? Wat is het belangrijkste wat ik moet weten? 

Natuurlijk is elk beetje kennis die je opdoet profijtvol, maar er zijn funderingen. Zoals je misschien eerder hebt gehoord: de fundamenten van de Islam. Hierover zijn verschillende boeken. Hieronder vind je alvast een lijst van bekende en betrouwbare boeken over dit prachtige en zeer belangrijk onderwerp: 

1. https://shokran.nl/product/de-3-fundamenten-van-de-islaam-en-haar-bewijzen/

2. https://www.sunnahcenter.com/tawheed-en-aqieda-nl/4596-uitleg-van-de-drie-fundamenten-van-de-islaam.html

3. https://ibnbaazbookstore.com/product/uitleg-van-de-drie-fundamenten-en-zijn-bewijzen/



Deze boeken leggen ons de drie fundamenten van de Islam uit: 

Wie is jouw Heer?
Wat is jouw religie?
Wie is jouw boodschapper en profeet?

Dit legt voor ons een mooie basis, een fundering, voor ons Imaan, voor het praktiseren van het geloof en het vergaren van kennis. Deze drie fundamenten zijn ook een voorbereiding op de drie vragen die men in zijn graf zal krijgen. Het maakt de moslim bewust van het kennen van: zijn Heer, zijn religie en zijn boodschapper Mohammed – salAllahou 'alayhi wa salaam. 

Ik zou een ieder van jullie in alle oprechtheid aanraden om een van deze boeken aan te schaffen. Als een begin of als aansluiting op onze weg naar kennis. 


Een volgende post zal ik in sha Allah schrijven met betrekking tot het belang van kennis over de Zes Fundamenten.


1 - De zuivere toewijding aan Allah in de aanbidding en de uitleg van het tegeneovergestelde ervan, oftewel de toeschrijving van deelgenoten aan Allah.

2 - Eenheid in de religie en eht verbod op de verdeeldheid daarin.

3 - Gehoorzamheid en loyaliteit aan de gezaghebbers.

4 - Een definitie van de kennis en de geleerden, de Islamitische rechtspraak en de rechtsgeleerden en een beschrijving van de mensen die zich voordoen als geleerden terwijl zij neit tot hen behoren.

5- De uitleg van wie de heiligen zijn dei Allahs boezemvrienden zijn.

6 - De weerlegging van de misvatting die door de satan is uitgevonden met betrekking tot het laten van de navolging van de Koran en de Soenna.

Dit zijn belangrijke fundamenten die ongetwijfeld de nodige aandacht verdienen.

Wassalaamou 'alaykoum, 

Firdaous



Reacties

Populaire posts