Trouwen volgens de voorschriften van onze Profeet

Assalaamu 'alaykoum wa rahmatoullaahi wa barakatouhou geliefde broeders en zusters in Islam, 


In shaa Allaah verkeren jullie allen in een staat van gezondheid en Imaan en zijn jullie allen, in shaa Allaah, voorzien van geluk en dierbaren om je heen. 

Ik heb wat informatie opgezocht over de voorschriften van onze geliefde Profeet Mohammed salAllaahou 'alayhi wa sallam binnen het huwelijk. In shaa Allah worden er zaken voor jullie verduidelijkt zoals dat voor mij het geval is. 


Bismillaahir Rahmaanir Rahiem,
In de naam van Allah, de Meest Barmhartige, de Meest Genadevolle

Om te beginnen met de volgende woorden van de Profeet Mohammed salAllaahou 'alayhi wa sallam: 

“Er zijn drie zaken die serieus moeten worden genomen: an-nikaah (het huwelijk), at-talaaq (de scheiding) en rija’at (een vrouw terugnemen na talaaq).” 
(Dawud)

Wat zijn redenen om te trouwen?
Er zijn ongelofelijk veel redenen waarom mensen in de tijd van tegenwoordig trouwen. De een voor geld, de ander voor gezelschap of voor de liefde.. Genoeg redenen, maar welke met welke reden trouwen wij als moslims? Een aantal redenen van onze Profeet Mohammed salAllaahou 'alayhi wa sallam voor een huwelijk:

De Profeet heeft gezegd: 

“De wereld is slechts een voorziening en de beste voorziening van de wereld is een goede vrouw.” 
(Moeslim)

Dit laat ons allereerst niet alleen zien dat de beste voorziening in deze Dunya een huwelijk is, maar ook hoe belangrijk de vrouw is binnen de Islam. De beste voorziening in deze Dunya, is een goede vrouw! SoebhaanAllah..

Een volgende overlevering waarin de woorden van onze Profeet als volgt gaan: 


“Een vrouw wordt omwille van vier zaken gehuwd: om haar rijkdom, haar afkomst, haar schoonheid en haar religie. Kies voor de vrouw met religie en je zal welslagen.” 

(Moeslim)

En ook in een andere overlevering verteld onze Profeet over de belangrijkste reden van een huwelijk:


“Wanneer jullie een huwelijksaanzoek krijgen van iemand waarover jullie tevreden zijn met betrekking tot zijn geloof en karakter, huw hem dan. En wanneer jullie weigeren: er zal groot verderf en onheil op aarde zijn.” 
(Tirmidhi)

Het is zeer belangrijk dat wij dus onthouden waar een huwelijk voor dient. En dat is allereerst het compleet maken van onze Deen, van onze religie. Daarover heeft onze Profeet Mohammed salAllaahou 'alayhi wa sallam nog andere woorden over uitgesproken, namelijk:


“Wanneer een persoon trouwt, heeft hij de helft van zijn religie voltooid. Laat hem dus Allah (Swt) vrezen ten aanzien van de andere helft.” 

(Al Bayhaqi)


Daarnaast dienen wij onszelf tot bewustzijn te brengen van het feit dat wij in het Westen, maar zeker ook elders op de wereld, we leven in een moderne wereld waarin vele zaken van Fitnah worden getroffen. Op duidelijke wijze legt de Profeet ons ook uit waarom binnen de Islaam, al op jonge leeftijd, word aangeraden om te trouwen. 

De volgende woorden van de Profeet bereikten ons: 

“O gij jonge mannen! Een ieder die in staat is om te trouwen dient te trouwen, want dit zal hem helpen om zijn blik neer te slaan en zijn schaamte te bewaren.” 
(al-Boekhaarie)

Zodra de jongeren een leeftijd bereiken en een situatie treffen waarin zij de mogelijkheid hebben om te trouwen, trouw dan. Het huwelijk is een zeer belangrijke, en wonderbaarlijk grote zegening van Allah soebhanahoe wa ta'ala en het helpt ons om onze Deen te praktiseren, om onze blikken neer te slaan en om afstand te nemen van de grote, wereldse verleidingen. 


Vele jongeren twijfelen over hun financiële situatie en denken dit niet aan te kunnen. SoubhanaAllaah, geven wij niet meer om de beloning van Allah, dan de beloning van onze werkgever in deze Dunya? Dit leven is tijdelijk, en het Hiernamaals zal eeuwig duren. Denk dan ook aan de beloning, aan de Hassanaat die zich in een huwelijk bevinden en waar wij, in shaa Allah, later en ook tijdens het huwelijk profijt van zullen hebben.

De Khitbah (verloving)
Vanaf het moment dat de zuster (samen met haar vader) akkoord is gegaan met het huwelijksaanzoek van een broeder, zijn de zuster en broeder verloofd en kunnen de voorbereidingen van het trouwen beginnen. Het is in deze tijd niet mogelijk voor andere broeders om de hand van deze zuster te vragen.

Hierover zegt onze Profeet Mohammed salAllaahu 'alayhi wa sallam: 


“Pas op voor achterdocht (van anderen) zoals verdenkingen en slecht spreken, en bespioneer elkaar niet, en luister niet naar kwaadaardige gesprekken van de mensen over andermans zaken, en leef niet in vijandschap met elkaar, maar wees broeders. En niemand mag vragen om de hand van een vrouw die al verloofd is met zijn broeder, maar hij moet wachten totdat zijn broeder trouwt met haar of dat hij haar verlaat.” 
(al-Boekhaarie)

En in een andere overlevering: 


“Geen van jullie mag elkaar overbieden in een transactie, noch mag hij een huwelijksaanzoek doen nadat iemand anders al een huwelijksaanzoek heeft gedaan.”
(Moeslim)



De Wali 
Wanneer een zuster en een broeder een islamitisch huwelijk willen aangaan, is een Wali vereist. De Wali is zogenoemd ook wel de voogd van de zuster die wilt trouwen. Dit is in eerste instantie haar vader. Mocht haar vader om bepaalde redenen niet aanwezig kunnen zijn of niet als Wali kunnen optreden, dan mag haar grootvader of haar oom als Wali de plaats innemen. Wanneer er ook geen oom of grootvader kan optreden als Wali dan mag zelfs haar broer of haar zoon (die zij uit een eerder huwelijk heeft verkregen) de plaats van de Wali vervangen. Als ook dit, om bepaalde redenen niet mogelijk is (zoals een bekeerling), dan word een moslimleider voor haar als Wali aangesteld (voor de situatie in Nederland is dit dan een betrouwbare persoon uit de Islamitische Gemeenschap, zoals de Imaam etc.). 

Over de Wali heeft onze Profeet Mohammed salAllaahou 'alayhi wa sallam de volgende woorden nagelaten: 

“Er is geen huwelijk zonder de toestemming van de Wali.”
(Dawud)

En in een andere overlevering: 


“Een huwelijk is niet geldig zonder Wali en twee betrouwbare mannelijke getuigen.” 
(Albani)

De Mahr (bruidsschat)

Bij het volgende onderwerp binnen het huwelijk moeten wij allen eens stilstaan. Tegenwoordig worden er extreem hoge bruidsschatten gevraagd door de vader van de zuster of door de zuster zelf al dan niet onder de druk van haar familie. Grote bedragen en luxe huwelijksreizen worden gevraagd zonder bescheidenheid en op deze manier wordt trouwen voor vele onder ons erg lastig gemaakt en sommigen krijgen er een afkeer van! SoubhanaAllaah... Is dit volgens de Sunnah van onze Profeet? Behoort dit dan niet, zelfs al voor een heel klein deel, onder de vrouwenhandel... Bij de bruidsschat gaat het niet om de hoogste bieder, maar om wat de broeder zich kan veroorloven. 

Onze Profeet Mohammed salAllaahou 'alayhi wa sallam vertelt hierover ons het volgende: 

“Ga trouwen, zelfs al is de Mahr een ijzeren ring.” 
(Bukhari)

Dit geeft al aan dat de Mahr niet veel hoeft te zijn, maar het betreft hetgeen wat de broeder zich kan veroorloven. En de Mahr kan zelfs op een andere manier gegeven worden.

Hierover is overgeleverd in Al-Boekhaarie: 


“Een vrouw kwam naar Profeet Mohammed salAllaahou 'alayhi wa sallam en zei: “Ik presenteer mezelf aan u voor het huwelijk.” Ze bleef daarna een tijdje staan, toen zei een man: “Als u niet met haar wil trouwen laat mij dan met haar trouwen.” De Profeet zei: “Heb je iets om haar als Mahr (Bruidsschat) te kunnen betalen?” De man zei: “Ik heb niets bij me, behalve mijn Izar (Lendendoek).” De Profeet zei: “Probeer iets anders te vinden, al is het een ijzeren ring.” Maar de man was niet in staat om zelfs dat te kunnen vinden. De Profeet zei tegen de man: “Kan je iets van de edele Koran reciteren?” “Ja” zei de man, “ik ken deze en deze Surahs reciteren”, en de man noemde op welke Surahs hij kon reciteren. De Profeet zei: “We laten jou met haar trouwen voor hetgeen jij weet van de edele Koran (uit je hoofd).”

Ook de volgende overleveringen tonen ons de waarde van de Mahr:


“De beste bruidsschat is datgene met de minste lasten. Gezegend is de vrouw wier verloving en bruidsschat gemakkelijk is.” 
(Ahmed)


“Waarlijk, een teken van zegening voor een vrouw is dat haar verloving, huwelijksgift en bevalling makkelijk zijn” 
(Albani)


De Nikaah (huwelijkscontract)
De Nikaah, oftewel het huwelijkscontract kan plaats vinden zowel thuis als in de moskee. De Imam die aanwezig is schrijft voor het huwelijkscontract eerst de namen op van de broeder en zuster die volgens de Sunnah van Profeet Mohammed salAllaahou 'alayhi wa sallam gaan trouwen. Vervolgens schrijft de Imam de namen op van de Wali en de betrouwbare getuigen. Daarna schrijft de Imam de Mahr op die de broeder en zuster zijn overeengekomen. Als laatste schrijft de Imam eventueel nog afspraken op die de broeder en zuster gezamenlijk gemaakt hebben en die in het huwelijkscontract vermeld moeten worden. 

Nadat het huwelijkscontract door de Imam is opgesteld geeft de Imam eerst een korte preek en daarna word het huwelijk voltrokken. Dit kan bijvoorbeeld op de volgende manier;

De Wali zegt: “Ik bied jou mijn dochter/beschermelinge (die en die) aan volgens de Wet van Allah (Swt) en Zijn Boodschappers Sunnah, en volgens de Mahr (Bruidsschat) en voorwaarden die we zijn overeengekomen.”

Dan zegt de bruidegom: “Ik aanvaard het om jou dochter/beschermlinge (die en die) te trouwen volgens de Wet van Allah soebhanahoe wa ta'ala en Zijn Boodschappers Sunnah, en volgens de Mahr (Bruidsschat) en voorwaarden die we zijn overeengekomen.”

Zodra het huwelijkscontract volgens de Sunnah van Profeet Mohammed salAllaahou 'alayhi wa sallam is gesloten, zijn alle rechten en verantwoordelijkheden voor de twee echtgenoten, inclusief de (uitgestelde) Mahr (Bruidsschat) van de vrouw, onmiddellijk geldig. En is er dus sprake van een wettelijk Islamitisch huwelijk. Ieder huwelijk die op een andere manier word gesloten is niet geldig volgens de Islamitische wetgeving.




Veel broeders en zusters sluiten tegenwoordig een huwelijk op het Consulaat of bij de Gemeente en denken dat dit voldoende is. Het kan zijn dat zij bij een Moskee zijn geweest waar het bestuur de grote fout maakt om het aantstaande paar naar de Gemeente te sturen voor een huwelijk terwijl eerst het Islamitische huwelijk gesloten dient te worden.


De Walima (huwelijksfeest) 
Nadat het huwelijk volgens de Sunnaah van de Profeet Mohammed salAllaahou 'alayhi wa sallam is voltrokken, volgt de Walima. Het huwelijksfeest, de bruiloft. Afhankelijk van wat de broeder en zuster te besteden hebben, kan er worden besloten of de Walima thuis of in de moskee word gevierd. 

Er zijn broeders en zusters die veel geld uitgeven aan het inhuren van een zaal of dure caterings en een band etc. Kijk uit met het verspillen van geld en de overdreven grote bruiloften! 

Over geldverspilling heeft onze Profeet het volgende gezegd:

 “Ik hoorde de Profeet salAllaahou 'alayhi wa sallam zeggen na elk gebed: “La ilaha illal-lahu wahdahu la sharika lahu, lahu-l-mulk wa lahuI-hamd, wa huwa ‘ala kulli Shai-in qadir.” De Profeet salAllaahou 'alayhi wa sallam verbood ook ijdele praatjes, teveel vragen stellen (over de Godsdienst), het verspillen van geld, het voorkomen van wat gegeven moet worden, andere te vragen voor iets (behalve in grote behoefte), onbetrouwbaar zijn jegens hun moeders en het levend begraven van dochters.” 
(al-Boekhaarie)

Ook het afspelen van muziek (wat zowel tijdens de Walima als buiten de Walima voor geen enkele moslim is toegestaan) is verboden.


Hierover zegt onze Profeet: 

“Van mijn volgelingen zullen sommige onwettige geslachtsgemeenschap, het dragen van zijde, het drinken van alcoholische dranken en het gebruik maken van muziek instrumenten als toegestaan beschouwen. En er zullen een aantal mensen verblijven in de buurt van een berg en in de avond zal hun herder naar hen komen met hun schapen en hen om iets vragen, maar ze zullen als antwoord geven; “Kom morgen naar ons terug.” Allah soebhanahoe wa ta'a zal hen in de nacht vernietigen en de berg op hen laten vallen, en Hij zal de rest van hen veranderen in apen en varkens en ze zullen zo blijven tot de Dag der Opstanding.” 
(al-Boekhaarie)



De Huwelijksnacht
Over de huwelijksnacht zijn er bepaalde voorschriften van onze Profeet Mohammed salAllaahou 'alayhi wa sallam. 

Namelijk: 

“Wanneer jouw bruid bij je komt, bid twee rakat (gebedseenheden) met haar, vraag dan Allah soebhanahoe wa ta'ala om jou het goede van haar te schenken en jou tegen het slechte van haar te beschermen, en dan kun je met je bruid zijn zoals je wilt.” 
(al-Albaani)

En in een andere overlevering verteld de Profeet ons: 


“Wanneer ieder van jullie, voor het hebben van geslachtsgemeenschap met zijn vrouw, zegt “Bismillah Allah umma jannibni sh shaitan wa jannib ish shaitan ma razaqtana” en het is voorbestemd dat zij een kind zullen krijgen, dan zal de sjaitan nooit in staat zijn om het kind kwaad te doen.” 
(al-Boekhaarie)




Na de openbaring van de vers “Uw vrouwen zijn een akker voor u, komt daarom tot uw akker, zoals het u behaagt.” werd duidelijk dat de Joden geen gelijk hadden met betrekking tot de manier waarop een echtpaar geslachtsgemeenschap met elkaar hebben en of een kind wel of niet scheel geboren zou worden.
Het kan wel eens voorkomen dat een echtpaar met elkaar ruzie hebben en dat de man de slaapkamer uit word gestuurd om op de bank te gaan slapen of de vrouw gaat ergens anders zoals bijvoorbeeld bij haar ouders of een ‘goede vriendin’ slapen. Over vrouwen die 's nachts van hun man wegblijven heeft Profeet Mohammed salAllaahou 'alayhi wa sallam het volgende gezegd:
“Als een vrouw de nacht doorbrengt zonder met haar man te slapen, dan zullen de engelen haar vervloeken totdat zij weer terugkomt bij haar man.” 
(al-Boekhaarie)
Er zijn ook mannen die vol trots aan hun vrienden of collega’s vertellen wat zij de nacht ervoor gedaan hebben met hun vrouw. Onze Profeet Mohammed salAllaahou 'alayhi wa sallam heeft hier het volgende over gezegd:
 Abu Sa’id al Khudri, moge Allah soebhanahoe wa ta'ala tevreden met hem zijn, meldde dat Profeet Mohammed salAllaahou 'alayhi wa sallam zei: “De meest verdorven mensen onder het volk in de ogen van Allah soebhanahoe wa ta'ala op dag des Oordeels zijn de mannen die tot hun vrouw gaan en zijn vrouw komt tot hem, en hij onthult haar geheim.” 
(Moeslim)

Tijdens het huwelijk
Om het af te sluiten zijn er nog een aantal ahadeeth waarin de Profeet Mohammed salAllaahou 'alayhi wa sallam ons voorbeelden geeft voor een goed huwelijk. 

“Geef elkaar cadeautjes, dat zal jullie van elkaar laten houden.” 
(al-Boekhaarie)
En onze Profeet heeft gezegd:
 “Een gelovige man behoort zijn gelovige vrouw niet te haten. Als hij een eigenschap in haar haat, dan vindt hij een andere eigenschap van haar waar hij tevreden over is.” 
(Muslim)
 Daarnaast heeft onze Profeet het volgende gezegd:
 “De beste gelovigen in het geloof zijn degenen met het beste karakter; en de beste van hen zijn degenen die zich het beste gedragen tegenover hun vrouwen.” 
(Tirmidhi)
 Tevens heeft onze Profeet ook gezegd:
 “Behandel vrouwen vriendelijk want vrouwen zijn uit een rib geschapen en het meest gebogen gedeelte is het bovenstuk. Als je probeert haar recht te maken breek je het en als je het zo laat blijft die gebogen. behandel vrouwen dus vriendelijk.”
 (al-Boekhaarie)
 Met betrekking tot de plichten van een broeder tot zijn vrouw heeft onze Profeet het volgende gezegd:
“Een man vroeg: “Wat is mijn plicht tegenover mijn vrouw?” Profeet Mohammed (vrede zij met hem) zei: “Dat je haar te eten geeft, wanneer je zelf eet, en voorzie haar van kleren, wanneer je jezelf van kleren voorziet en sla haar niet in het gezicht, mishandel haar niet, en zonder je niet af in tijd van misnoegen.” 
(Dawud)



Moge Allah jullie succesvol maken en jullie helpen in de zaken die omwille van Allah worden verricht


Wa salaamou Alaykoum,
Firdaous Oum Adam

Reacties

  1. Thanks in support of sharing such a fastidious thought, piece
    of writing is fastidious, thats why i have read it fully

    BeantwoordenVerwijderen
  2. www.salaamislam.nl trouwen in de islam

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts