10 manieren om het Hellevuur te vermijden

Assalaamu 'alaykoum wa rahmatoullaahi wa barakatouhou,

In sha Allaah verkeren jullie in een staat van gezondheid en Imaan.

Onlangs heb ik een lezing geluisterd over de bescherming tegen het Hellevuur. De plek die Allah azza wa djall heeft geschapen voor de ongelovigen, degenen die onrecht en verderf zaaiden en voor degenen die Hem niet gehoorzaamden.

Allah zegt in de Qur'aan, in surah al'Araaf, aya 179:


“En voorzeker, Wij hebben velen van de djinns en de mensen voor de Hel geschapen. Zij bezitten een hart waarmee ze niet begrijpen en ogen waarmee zij niet zien en bezitten oren waarmee ze niet (de waarheid) horen. Zij zijn als het vee; zij zijn zelfs verder afgedwaald. Zij zijn degenen die de achtelozen zijn."

En een hele duidelijke, uitgebreide beschrijving van de Hel is te vinden in surah al-Moeddhatir, aya 31-37:

“En dit is niets anders dan een Vermaning voor de mensheid. Nee, bij de maan! En de dageraad wanneer hij gloort. Voorwaar, zij (de Hel) is zeker één van de grootste verschrikkingen. (Zij is er) als een waarschuwing voor de mensheid. Voor degenen onder hen die voort willen gaan (door goede daden te verrichten) of achter willen blijven (door slechte daden te verrichten).”

Al-Akhira, het Hiernamaals, is een onderwerp waar we veel mee bezig zou moeten zijn. Dit zou onze grootste zorg moeten zijn. In het hart is er geen plek voor beide zaken. Ya Allah, laat onze harten houden van het hiernamaals en zijn eeuwigheid en laat ons niet misleid worden door de vruchten van deze dunya...


Het is enorm belangrijk om jezelf dus te herinneren aan het Hiernamaals, jezelf te laten verlangen naar Jannah, maar ook te vrezen voor de bestraffing van Jahannam. Vrees, taqwa, is heel belangrijk. Dit zal je in verschillende situaties weerhouden van het plegen van zondes. Er zijn er onder de gelovigen die zeggen "Ja, maar Allah is de Meest Vergevensgezinde! We zullen niet zo hard bestraft worden, Allah vergeeft ons wel..." Zo kennen we allemaal wel soortgelijke beweringen. Deels klopt het natuurlijk. Allah is ar-Rahman, ar-Rahiem. De Meest Barmhartige, de Meest Vergevensgezinde. En Allah houdt van vergeven! Echter dienen we dus een gezonde balans te vinden tussen hoop op Zijn Rahma en vrees voor de bestraffing. Als wij die balans kunnen vinden, zullen wij geen zondig leven lijden of laks omgaan met onze verplichtingen en houdt je de band met jouw Schepper puur en sterk.

Er zijn een aantal belangrijke punten die ons kunnen weghouden van het Hellevuur als eindbestemming of als tijdelijke bestraffing. Shaykh ul-Islaam Ibn Taymiyyah heeft deze tien punten, tien methoden om Jahannam te vermijden, opgesomd en uitgelegd. Ik wil met jullie, in sha Allah, deze tien methoden kort samenvatten.



Als eerste punt komt een van de belangrijkste zaken die wij niet moeten nalaten als moslim zijnde.
Tawbah. Berouw tonen!

Tawbah is een daad van het hart, in zijn meest pure vorm. Het brengt ons dichter bij Allah subhanahou wa ta'ala en het versterkt ons Imaan. Een zonde brengt ons verder weg van Allah en tawbah brengt ons weer terug. Tawbah komt van 'Taabah yatooboo' en dit betekend letterlijk 'terugkomen'. Dus tawbah is het terugkomen bij Allah azza wa djall.


Als tweede punt wordt benoemd, Istikhfaar. Istikhfaar is het uitspreken van en dus de verbale daad van tawbah. Het verschil tussen istikhfaar en tawbah is dus de uitvoering. Waar tawbah zich in het hart bevindt en aanzet tot istikhfaar, is istikhfaar de uitvoering en het vergiffenis vragen van Allah azza wa djall. De makkelijkste en meest voor de hand liggende daad van istikhfaar, is het zeggen van astaghfiroullaah, ik zoek vergiffenis bij Allah. Astaghfiroullaahi al-Adheem.

De Profeet vrede en zegeningen zij met hem, heeft gezegd (interpretatie van betekenis):

"Elke dag keer ik terug tot Allah en ik zeg Astaghfiroullah."
In Sahieh al Bukhaari.

Dus tawbah en istikhfaar zijn verschillend maar wel verbonden. Het voelen van tawbah in het hart is stap 1 en het vragen van vergiffenis, istikhfaar, is stap 2. En dit dienen wij veelvuldig uit te voeren en elke dag, elke nacht en zeker na elke zonde te zeggen. Ya Allah ik heb gezondigd, vergeef mij, astagfiroullah.

Als derde punt komt het verrichten van goede daden. Onze goede daden wissen onze zondes. Hierover is een hele mooie hadieth te benoemen.

Aboe Dharr ibn Junaadah heeft overgeleverd dat de Profeet vrede en zegeningen zij met hem, heeft gezegd:

“Vrees Allah waar je ook bent en laat een goede daad een slechte daad opvolgen zodat deze haar (de slechte daad) uitwist en ga met de mensen om op een goede wijze.” 

In at-Tirmidhie.


Ten vierde wordt benoemd: de smeekbeden die anderen voor jou verrichten. Wanneer anderen voor jou istikhfaar maken, wanneer zij vergiffenis vragen voor jou. En Allah azza wa djall heeft ons opgedragen smeekbedes te verrichten voor jezelf en de gehele Ummah. 

De volgende smeekbede is dan ook terug te vinden in de Qor'aan, in surah Ibrahiem, aya 41:

Rabbana ghfir lie wa li waalidayya wa lil moe’miniena yawma yaqoemoe l-hisaab
"Mijn Heer, vergeef mij en mijn ouders en de gelovigen op de Dag waarop de afrekening plaatsvindt."
En wanneer anderen specifiek een smeekbede voor ons verrichten, is dat ook een teken van zachtaardigheid en goedheid die wij met hen hebben. Wanneer je goed bent tegenover anderen zullen zij het beste voor jou wensen en smeekbeden voor jou verrichten in stilte. En vergeet dit andersom ook niet te doen voor jouw dierbaren en voor de gehele Ummah. Wanneer wij onze handen omhoog heffen en Allah azza wa djall vragen om anderen te zegenen, te beschermen en te vergeven, er zal een Engel zijn die zegt "Ameen en voor jou hetzelfde." SubhanaAllah, laten wij dit niet vergeten!

Als vijfde wordt benoemd: moeilijkheden. Beproevingen.

Het behoort tot de Rahma van Allah, dat alle pijn, verdriet en eenzaamheid die wij voelen door middel van een beproeving, dit onze zondes zal uitwissen. Een prachtige hadieth verteld ons hierover.

De Profeet Mohammed vrede en zegeningen zei met hem, heeft gezegd:
“Geen ellende en ziekte treft de moslim, noch zorg, verdriet, schade of pijn, en zelfs geen doorn die hem prikt, of Allah zal vanwege dit enkele zonden van hem kwijtschelden.”
Al-Bukhaari.


Vervolgd door punt 6, de bestraffing van het graf. Adhaab ul-Qabr. De bestraffing van het graf is iets wat ons zeker toevlucht laat zoeken bij Allah. Iets wat geen van ons wenst en waar we de intensiteit ook niet van beseffen. Maar deze bestraffing, deze fase en de volgende fase kunnen als een voordeel dienen voor diegenen die het nodig zullen hebben. Voor diegenen kan deze bestraffing een redding zijn van Jahannam, van het Hellevuur. Dus het is beter voor ons dan Jahannam ookal is het ernstig. En dit behoort ook tot de Rahma van Allah, subhanaAllah, dat de grote zondaren onder ons die Jahannam eigenlijk verdienen, gestraft zullen worden in het graf. Allah azza wa djall straft hen in het graf en zij zullen daarmee gered worden van Jahannam.

En punt 7 is het vervolg van punt 6. Na de bestraffing van het graf is er nog de bestraffing van de Dag des Oordeels. Een bestraffing die wij ook vrezen, maar welke ook kan dienen als redding van Jahannam. De Dag des Oordeels zal niet makkelijk zijn (behalve voor degenen waar Allah subhanahou wa ta'ala het makkelijk voor heeft gemaakt). Maar Allah zal de bestraffing op Yawm al Qiyaamah, de Dag des Oordeels gebruiken om hen te behoeden voor een ergere bestraffing, voor het Hellevuur.


Nummer acht zijn de goede daden die ons zijn gegeven door anderen. De goede daden die uit onze naam worden verricht. Deze goede daden worden voor ons verricht als wij de dood hebben getroffen en wij niet meer in staat zijn deze goede daden te verrichten. Dit verwijderd ook onze zondes. Een zoon of dochter kan een smeekbede verrichten voor ons of Hajj verrichten voor ons of iemand kan sadaqa uitgeven voor ons. Dit trekt allemaal weer terug op onze band met onze dierbaren en naasten. Wanneer je vrijgevig bent jegens anderen en goede daden doet voor hen, zij zullen jou zich herinneren na jouw dood en zij kunnen jou nog redden van een bestraffing wanneer zij deze goede daden verrichten voor jou. 

Het kan zelfs zo zijn dat wij soms stilstaan bij het feit dat sommige mensen in ons leven, ons niet waarderen of onze goede daden jegens hen zijn vergeten. Maar de dag dat wij het nodig hebben, het meest nodig hebben, de dag dat wij de dood treffen, zullen mensen zich onze daden herinneren. Hij heeft mij een lening gegeven, hij heeft mij geholpen en stond voor mij klaar, "Ya Allah, vergeef hem." 

Wanneer jij sadaqa uit hebt gegeven aan een wees en hij wordt volwassen en zegt: "Ya Allah, wie mij dan ook geholpen heeft, vergeef hem". Dit kan een redding zijn, o broeder en zuster! Dit is sadaqa jari'aa. Wanneer wij geld uitgeven aan een waterput of aan een moskee, de goede daden die anderen verrichten door hulp van ons, dit kan ons redden van de bestraffing van het Hellevuur. Deze goede daden lopen door, deze sadaqa jari'aa zal ons redden, in sha Allah ya rabbi! 

Nummer 9 is de voorspraak van rasool Allah salAllaahou 'alayhi wa salaam. De Shafa'a van de profeet Mohammed vrede en zegeningen zij met hem. Zijn voorspraak, zijn mediation zal een redding zijn voor ons. Niemand van ons weet of hij deze zal krijgen maar we dienen hier dua'a voor te doen. We dienen dit veelvuldig te vragen en smeekbedes voor te verrichten. "Oh Allah, maak mij van degenen voor wie de Profeet Mohammed (vrede en zegeningen zij met hem) Shafa'a voor maakt." 


Als laatste, nummer 10, de Rahma van Allah. De barmhartigheid die Allah subhanahou wa ta'ala geeft aan degenen wie Hij wilt. Vele onder ons, zoveel van ons die Allah zijn vergeten in hun wereldse leven, die vele grote zondes zijn begaan, wellicht geen tawbah hebben verricht en/of zijn religieuze verplichtingen hebben verwaarloosd en die de bestraffing van Jahannam zouden verdienen, maar Allah is barmhartig met degenen wie Hij wilt en behoed hen tegen de bestraffing van het Hellevuur. Allah Zijn Rahma omvat alles en niets komt daarbij in de buurt. 

Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat de profeet vrede en zegeningen zij met hem heeft gezegd dat toen Allah Zijn schepping heeft geschapen, Hij barmhartigheid heeft verdeeld in honderd delen. En met een deel daarvan heeft Allah deze dunya, deze wereld, de mensheid en de djinns gezegend. En Allah heeft 99 delen ervan bewaard voor degenen voor wie Hij wilt op Yawm al Qiyamah, de Dag des Oordeels. 

En Allah zegt in de Qor'aan, in surah al A'raf, aya 156:
"...En mijn Rahma omvat alles" 

Ya Allah, vergeef mij en vergeef alle moslims. 

Wassalaamu 'alaykoum wa rahmatoullaah,

Firdaous Oum Adam

Spreker: Shaykh Yasir Qadhi



Reacties

Populaire posts