The Christmas struggle

Assalaamu 'alaykoum wa rahmatoullaahi wa barakatouhou,

Het is weer kerstavond. De kerstdagen volgen hierna en ook nieuwjaar staat op ons te wachten. Dit keer wil ik zowel kennis met jullie delen als mijn persoonlijke issue eruit gooien. Want ja, elke bekeerling herkent dit vast en het blijft na al die jaren nog steeds pijnlijk om de keuze te moeten maken. De keuze tussen het tevreden stellen van je ouders en daarin tekort schieten voor jezelf en je Deen. Of voor jezelf kiezen maar je ouders teleur te moeten stellen.


Dit jaar koos ik voor het laatste. Ik koos voor mijn eigen gemoedsrust. Ik koos voor het tevreden stellen van Allah, van mijn Schepper. En ik koos ervoor om deze dagen niet met mijn familie door te brengen. Zoals ieder jaar verheugen mijn ouders zich erop om een dagje met de familie samen te komen. SubhanaAllah, tot voorheen ben ik toch nog ieder jaar meegegaan met als excuus "gezellig samenkomen met de familie" en "een goede band behouden met mijn familie". Dit jaar bedacht ik me, hoe krom ik dat eigenlijk vond. Van de 365 dagen in het jaar komen we precies met de kerstdagen samen, gezellig eten en drinken en met kerstbomen en kerstversiering. Dit is geen dagelijkse visite, nee, dit voelt echt als het gezamenlijk kerstvieren zoals ik ook deed voordat ik moslim werd. Ik denk dat je heel veel probeert te 'sugarcoaten' en excuses probeert te vinden zodat je eigenlijk niet het probleem onder ogen hoeft te zien. Zodat je wellicht dan toch nog deze dagen met je familie doorbrengen zonder daarin Allah soubhanahou wa ta'ala ongehoorzaam te zijn... Je wilt gewoon iedereen tevreden stellen. Maar voor mij voelde het tijd om een grens te stellen, op een liefdevolle manier. Zonder iemand opzettelijk te kwetsen of te kort te doen. Zal het dan zo'n grote issue zijn voor mijn ouders om gekwetst te zijn dat ik er niet ben met de feestdagen?


Mijn lieve vader had een leuke dag gepland. Gezellig met z'n allen brunchen in de Euromast. Ik voelde het al helemaal aankomen en hij meldde er even bij: "Wij vieren ook geen kerst. We doen geen kerstachtige tradities. We komen gewoon gezellig samen." Toch had ik voor mijzelf de grens gesteld. Geen kerstavond, geen 1e kerstdag en geen 2e kerstdag. Tijdens deze dagen blijf ik lekker in mijn eigen huisje. Mijn ouders waren zoals verwacht best teleurgesteld. Het is ook lastig voor ze om  te begrijpen waarom nou niet? Waarom kun je niet gewoon gezellig een dagje meedoen?

Wat zegt de Islam eigenlijk over de niet-Islamitische feestdagen? En is er een advies voor bekeerlingen...



Alle lof zij Allah.

Alle feestdagen die niet zijn voorgeschreven binnen de Islam zijn geïnnoveerde feestdagen. Deze feestdagen waren dan ook niet bekend in de tijd van de vrome voorgangers en kunnen zelfs van niet-moslims afkomstig zijn. In dit geval betreft het zowel een innovatie als een imitatie van de ongelovigen.

De feestdagen die voorgeschreven zijn binnen de Islam zijn bekend onder de moslims, namelijk 'ied ul-Fitr, 'ied ul-Adhaa en de wekelijkse 'ied van de Djoemoe'ah (het vrijdagsgebed). Buiten deze drie feestdagen om zijn er geen andere structurele feestdagen binnen de Islam. Alle andere feestdagen dienen te worden afgewezen omdat het innovaties zijn en indruisen tegen de Wetten van Allah.

De Profeet salAllahou 'alayhie wa salaam heeft gezegd:

“Wie iets toevoegt aan deze zaak van ons wat hiertoe niet behoort, het zal verworpen worden.”

(al-Boekhaari en Moeslim)

Dat wil zeggen dat dit wordt afgekeurd en niet door Allah wordt geaccepteerd. In een andere versie zegt hij (vrede zij met hem):

“Wie een daad verricht die niet in overeenstemming is met onze zaak, het zal verworpen worden.”


(Moeslim)

De moslim dient trots te zijn op zijn geloof en dient zich aan de grenzen te houden die Allah en Zijn Boodschapper (vrede zij met hem) hebben vastgesteld. Hij dient niets aan zijn geloof toe te voegen of hier iets van te verwijderen. Ook dient de moslim geen meeloper te zijn die met alle winden meewaait. Hij dient een persoon te zijn die de Islamitische Wetgeving naleeft, zodat hij een leider en een voorbeeldfiguur zal zijn en geen meeloper.

Sheikh Mohammed Saalih ibn al-'Oethaymien
(Madjmoe' ul-Fataawaa ibn ul-'Oethaymien, boekdeel 2, blz.301)

Het is vrij simpel. Kerstmis en nieuwjaar zijn niet de feestdagen voor een moslim en we dienen hier niet aan mee te doen en weg van te blijven. Als bekeerling is het vaak lastig om een goede balans te vinden tussen familiegelegenheden en je Deen. En voor iedere bekeerling is deze keuze ook heel persoonlijk. Het belangrijkste zal zijn je familie te betrekken in deze keuze, uitleg te geven en vooral met veel vriendelijke en liefdevolle woorden je grenzen aan te geven.

Moge Allah soubhanahou wa ta'ala het voor ons makkelijk maken en onze harten zuiveren. Moge Allah ons beschermen tegen de listen van de Shaytan, 
Allaahouma ameen.

Wassalaamu 'alaykoum, 
Firdaous Oum Adam

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts