Vergiftig je lichaam niet

Assalaamu 'alaykoum wa rahmatoullaahi wa barakatouhou,

Lieve zusters en beste broeders,



Er zijn vele onderwerpen die in de moskee en moslims onderling worden besproken. En in deze tijd, 2017, zijn er bepaalde onderwerpen van zeer groot belang om bespreekbaar te maken. 

Voor anderen wil ik niet praten, maar kijkend naar mijzelf (en misschien zijn er dan onder jullie, die hetzelfde voelen of inzien), sta ik te weinig stil bij de verzorging en onderhouding van het mooiste wat ik ooit heb gekregen. Ik heb namelijk, net als een ieder van jullie, een perfect lichaam gekregen. Een lichaam (en ziel) geschapen met perfectie. Hoewel onze lichamen soms zijn beproefd met bepaalde aandoeningen of ziektes, dienen we te kijken naar hoe bijzonder de kleine details zijn. Onze vingerafdruk, de werking van onze ledematen, de verschillende vormen en kleuren binnen de mensheid, onze prachtige ogen en onze zintuigen... 


Maar hoe verzorg en voedt ik mijn lichaam? In welke staat wil ik mijn ziel en met mijn lichaam terugkeren naar Allah subhana wa ta'ala? Ik kan jullie wel vertellen, niet in de staat waarin die nu is.

Voeding is echt een belangrijk onderdeel van het praktiseren van onze Deen. Voeding is zoveel meer dan geen varkensvlees eten en geen alcohol nuttigen. Helaas in deze tijd zijn er vele beproevingen en vele onder ons bevinden zich in een staat van pure zwakte en ondankbaarheid dat wij toegeven aan deze verdorvenheden. We zoeken uitwegen en excuses om toch nog haraam voedsel te nuttigen, om toch nog haraam in ons lichaam te stoppen. Onbewust, misschien gedeeltelijk bewust, vergiftigen we ons lichaam en zullen wij zonder dat we het beseffen ons lichaam in een verdorven staat terugbrengen naar onze Schepper...


Onlangs ben ik geconfronteerd met een discussie over gelatine. Ja, gelatine... Het voedingsmiddel dat is verwerkt in een zeer groot deel van onze lievelingseten, snoep, koek etc. En waarover al vele discussies mij voor is geweest. Ik kon niet onder deze discussie uit en achteraf zie ik de sluwheid van Shaytaan en de zwakte van mijn eigen nafs die de overhand hebben genomen. 

Er is een uitspraak van een zeer geliefde en grote geleerde, dat het nuttigen van gelatine (rund) is toegestaan zolang de smaak, geur, kleur van het niet-islamitisch geslachte dier niet terug te vinden is in het product. Ik blij en vele met mij, want als we naar dat lekkere Haribo snoepje kijken zien we geen rund. Lekker opeten?! Voor mij niet meer dus. 

Als je "gelatine halal" intypt op google, kom je al heel snel terecht bij www.al-yaqeen.nl om vervolgens te stuitten op een uitspraak dat je dit dus gewoon kunt nuttigen (mits bovengenoemde voorwaarden). En onze begeertes en influisteringen vertellen ons dan om niet verder te onderzoeken en dit aan te nemen. Who is there to blame... Echter zijn er veel meer meningen over deze zaak en voornamelijk geleerden en onderzoekers uit het Westen, die op de hoogte zijn van de slachtingsprocessen en verwerkingsprocessen in het Westen, die van mening zijn dat er zelfs DNA uit gelatine te traceren valt. Dus al is de geur, kleur of smaak van het niet-islamitisch geslachte dier niet terug te vinden in het product, maar de DNA van het dier is wel te vinden in het product en de gelatine, wat maakt dit dan halal? Maar Allah azza wa djall weet het beter.

Aboe Mohammed al-Hasan bin Ali ibn Abi Taalib, de kleinzoon en oogappel van de Profeet zei:

“Ik heb van de Boodschapper van Allah het volgende onthouden:

“Verlaat datgene waar je over twijfelt voor datgene waar je niet over twijfelt.”

(Overgeleverd door at-Tirmidhi en an-Nasaa’i. At-Tirmidhi noemt het een goede en authentieke overlevering)


Wees bewust van wat je in je lichaam stopt en waar je je mee voedt. Hoe lekker iets ook is, hoe verleidelijk bepaalde voedingswaren ook zijn, de tevredenheid van Allah moeten we voorop stellen. Naast het feit dat er een meningsverschil is of deze gelatine haraam is of halaal, zijn vele voedingswaren waar deze gelatine in verwerkt is, niet goed voor ons. Het hoge suikergehalte, het hoge vetgehalte zorgt al voor een aandachtspunt om over na te denken. 

“Eet en drinkt maar overdrijft/verkwist niet. Allah heeft de verkwister zeker niet lief.”

(Surah Al-Anfaal, hoofdstuk 7, aya 31)

De gevaren van suiker: www.hijama.nl

Moge Allah ons bewust maken en ons in staat stellen de verleiding te weerstaan en onze lichamen goed te onderhouden

Wassalaamou alaykoum,
Firdaous Oum Adam


Reacties

Populaire posts